مقایسه افت ارزش آیفون 13، گلکسی S22 و پیکسل 6 بر مبنای داده‌های وب‌سایت SellCell

مقایسه افت ارزش آیفون 13، گلکسی S22 و پیکسل 6 بر مبنای داده‌های وب‌سایت SellCell

جدیدترین و پیشرفته‌ترین سری پرچمدارهای اپل، سامسونگ و گوگل به ترتیب عبارتند از آیفون 13، گلکسی اس22 و پیکسل 6. قیمت پایه این محصولات تفاوت چندان چشمگیری ندارد، اما ظاهرا افت بهای آنها متفاوت است. بدیهی‌ست که پس از خرید یک گوشی هوشمند، قیمت آن بلافاصله افت می‌کند. اما طبق گزارشی که اخیرا از سوی SellCell منتشر شده، افت قیمت گلکسی اس22 خیلی بیشتر از آیفون 13 است. گفتنی‌ست SellCell یکی از بازارگاه‌های آنلاین در ایالات متحده است که مرجعی برای فروش دیوایس‌های الکترونیکی کارکرده محسوب می‌شود و از این رو می‌توان با اطمینان کافی، به گزارش این مجموعه برای پی بردن به افت بهای گوشی‌های هوشمند استناد کرد.

Apple iPhone 13

سری پرچمدار گلکسی اس 22 در فوریه سال جاری میلادی به بازار عرضه شد. به گزارش SellCell، دو ماه پس از عرضه سری گلکسی اس 22، شاهد افت بهای 46.8 درصدی این محصولات هستیم. سری پیکسل 6 نیز از این منظر، عملکرد چندان جالبی نداشته و 41.5 درصد از ارزش اولیه خود را پس از گذشت دو ماه از دست داده است. برخلاف این دو سری – که افت بهای شدیدی را تجربه کرده‌اند – قیمت آیفون 13 پس از دو ماه از عرضه این محصول تنها 16.8 درصد افت داشته است. لازم به ذکر است، کلیه درصدهای ذکر شده، بر مبنای قیمت دیوایس‌هایی‌ست که در سایت SellCell با وضعیت «در حد نو» ارائه شده‌اند.

Samsung Galaxy S22 Ultra

جالب است بدانید افت ارزش آیفون 13 و پیکسل 6 پس از گذشت یک ماه از عرضه این محصولات به اوج خود رسید (به ترتیب 18.7 و 43.1 درصد)، اما در پایان ماه دوم، کمی از این افت بها جبران شد. در صورتی که افت ارزش گلکسی اس22 پس از گذشت دو ماه از عرضه، نسبت به یک ماه قبل از آن هیچ تفاوتی نداشته است. به عبارت دیگر، بر خلاف آیفون و پیکسل، سری پرچمدار سامسونگ نتوانست حتی بخش کوچکی از افت ارزش خود را جبران کند.

Google Pixel 6

با توجه به اینکه جبران افت قیمت همواره برای آیفون اتفاق افتاده، وقوع این پدیده برای یک گوشی اندرویدی مثل پیکسل جالب به نظر می‌رسد. نباید فراموش کنیم که گوشی هوشمند پیکسل 6 موفق‌ترین اسمارت‌فون تاریخ گوگل بوده و یکی از بهترین دیوایس‌های اندرویدی سال 2022 محسوب می‌شود. ناگفته نماند، نظر به اینکه نمودار کاهش ارزش گلکسی اس22 به فاصله دو ماه پس از عرضه آن، به شکل خطی بوده، ظاهرا افت بهای این سری متوقف شده و می‌توان انتظار داشت که بخشی از ارزش آن در ماه‌های پیش رو جبران شود.

میزان افت ارزش آیفون 13، گلکسی S22 و پیکسل 6 پس از گذشتن 1 و 2 ماه از عرضه

بیشترین افت بها در بین مدل‌های مختلف سری گلکسی اس22 به ورژن 128 گیگابایتی گلکسی اس 22 پلاس تعلق دارد که 53.8 درصد از قیمت فروش خود (یعنی چیزی معادل 574.99 دلار) را به فاصله دو ماه پس از عرضه از دست داد. به طریق مشابه، ضعیف‌ترین عضو خانواده پیکسل 6 در زمینه حفظ ارزش، نسخه 256 گیگابایتی پیکسل 6 پرو است که بهای آن طی دو ماه بعد از عرضه با 45.7 درصد افت (معادل 479 دلار) مواجه شد. در خانواده آیفون 13 نیز مدل 128 گیگابایتی آیفون 13 مینی 29.2 درصد از ارزش خود را پس از گذشت دو ماه از زمان عرضه، از دست داد و از این حیث عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به سایر اعضای خانواده آیفون 13 به نمایش گذاشت.

متوسط افت ارزش دستگاهِ در حد نو پس از گذشت 1 و 2 ماه از رونمایی

در مجموع، مدل‌های مینی آیفون (از لحاظ حفظ ارزش) ضعیف‌تر از دیگر مدل‌های این سری بوده و ظاهرا دیگر در نسل بعدی آیفون‌های اپل جایی نخواهند شد. لذا جای تعجب ندارد که آیفون 13 مینی از لحاظ حفظ ارزش پس از عرضه، بدتر از سایر اعضا عمل کند. گفتنی‌ست افت قیمت بیشتر آیفون 13 مینی پس از ماه اول نیز همچنان ادامه داشت. جایزه بهترین عملکرد از حیث حفظ ارزش در خانواده آیفون 13 به مدل 128 گیگابایتی آیفون 13 پرو مکس تعلق می‌گیرد که پس از گذشت 2 ماه از عرضه، تنها 3.8 درصد از ارزش اولیه خود را از دست داد. اگر می‌خواهید تفاوت بین خانواده آیفون و گلکسی و پیکسل را متوجه شوید، باید بگوییم بیشترین حفظ ارزش در بین محصولات سامسونگ و گوگل به نسخه 128 گیگابایتی گلکسی اس22 اولترا 5G و نسخه 128 گیگابایتی پیکسل 6 مربوط می‌شوند که به فاصله دو ماه پس از عرضه به ترتیب افت 41.7 درصدی و 33.1 درصدی را تجربه کردند.

 

منبع : SellCell