معرفی Apple Watch Ultra ساعت هوشمند حرفه‌ای اپل برای حرفه‌ای‌ها

معرفی Apple Watch Ultra ساعت هوشمند حرفه‌ای اپل برای حرفه‌ای‌ها

شرکت اپل در مراسم Far Out این شرکت در روز هفتم سپتامبر 2022 (16 شهریور 1401) همزمان با رونمایی از خانواده آیفون 14 و ساعت‌های هوشمند Apple Watch Series 8 و نسل دوم Apple Watch SE از ساعت هوشمند متفاوت و جدیدی نیز پرده برداشت که برخلاف پیش‌بینی‌ها نه با پسوند پرو بلکه با پسوند اولترا همراه بود. Apple Watch Ultra ساعتی متفاوت و پیشرفته با تمامی ساعت‌های هوشمند پیشین اپل بوده و در آن نه‌تنها از بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش و پرظرفیت‌ترین باتری این خانواده استفاده شده بلکه امکاناتی در سطح بهترین ساعت‌های حرفه‌ای مخصوص ورزشکاران را ارائه می‌کند که تا به امروز در هیچ‌یک از مدل‌های قبلی اپل واچ دیده نشده است.

 

اپل واچ اولترا که تا پیش از رونمای به‌طور گسترده‌ای با پسوند Pro شناخته می‌شد به‌طور کامل دسته‌بندی جدیدی در محصولات اپل بوده و از این رو در مراسم اپل نیز زمانی نسبتا طولانی به رونمایی و اشاره به مشخصات آن اختصاص پیدا کرد. اپل واچ اولترا از همان نگاه اول با ظاهر برجسته و خشن آن از دیگر ساعت‌های هوشمند اپل متمایز می‌شود جایی‌که صفحه‌نمایش بزرگ با لبه‌های کاملا تخت، کیس بزرگ و دکمه‌های پیرامونی خاص و ویژه آن جایی برای اشتباه گرفتن این ساعت با دیگر اپل واچ‌ها باقی نمی‌گذارد.

کیس 49 میلی‌متری این ساعت از جنس پریمیوم و گران‌قیمت تیتانیوم ساخته شده که اندکی از سطح صفحه‌نمایش بالاتر است و بدین‌ترتیب محافظت بیش‌تری را از نمایشگر به‌عمل می‌آورد. خود صفحه‌نمایش نیز در زیر لایه مستحکمی از کریستال یاقوت (Sapphire) پنهان شده و در برابر صدمات فیزیکی به میزان زیادی محافظت می‌شود. این ساعت تا عمق 100 متری، ضد آب باقی مانده و استاندارد نظامی MIL-STD 810H را نیز کسب کرده است. این ساعت می‌تواند در دمای منفی 20 درجه یا مثبت 55 درجه به کار خود ادامه دهد و در شرایط سخت مثل یخ‌زدگی، بارندگی شدید، لرزش و مجاورت با خاک و شن نیز مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. بر همین اساس استاندارد IP6X اپل واچ اولترا از ورود ذرات ریز گرد و غبار به آن جلوگیری می‌کند.

صفحه‌نمایش 49 میلی‌متری دستگاه که از وضوح 410×502 پیکسل برخوردار است، بزرگ‌ترین و پر نورترین نمایشگری‌ست که اپل تا به امروز در این کلاس استفاده کرده جایی‌که از روشنایی نقطه‌ای 2,000 نیتی سخن به میان آمده که دو برابر بیش‌تر از همه اپل واچ‌های قبلی و رقمی دست نیافتنی برای رقبا به‌نظر می‌رسد. برای این صفحه‌نمایش همچنین یک واچ فیس اختصاصی به‌نام Wayfinder طراحی شده که اطلاعات متعددی را در یک صفحه به‌نمایش می‌گذارد و در تاریکی نیز با چرخاندن دکمه دیجیتال کراون و فعال کردن حالت شب می‌توان اطلاعات این واچ فیس را در تاریکی مشاهده کرد.

اپل واچ اولترا در زمینه دکمه‌های جانبی و المان‌های پیرامونی نیز با تغییرات متعددی روبرو شده است؛ جایی‌که در کناره سمت چپ علاوه بر یکی از دریچه‌های اسپیکر و آنتن GPS، از یک دکمه قابل برنامه‌ریزی به‌رنگ نارنجی به‌نام Action button و یک خروجی سوت مانند (Siren) استفاده شده که این آخری امکان ارسال یک صدای بلند با الگوی مشخص به بلند 86 دسی‌بل را برای جلب کمک فراهم می‌کند. این صدا به‌گفته اپل تا فاصله 600 فوتی یا 180 متری قابل شنیدن خواهد بود.

در سمت راست دستگاه به‌جز دکمه چرخان موسوم به دیجیتال کراون از سه میکروفون و یک دکمه جانبی (Side Button) استفاده شده که می‌توان از آن برای دسترسی به ویژگی‌های ایمنی استفاده کرد. گرفتن و نگه داشتن این دکمه امکان برقراری یک تماس اورژانسی، بازیابی شناسه پزشکی و فعال کردن سوت امدادی را فراهم می‌آورد. این دکمه اندکی برجسته طراحی شده تا بتوان با دستکش نیز به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. در همین قسمت همچنین از یک سنسور عمق سنج نیز استفاده شده که می‌توان از آن برای سنجش عمق آب تا 40 متر استفاده کرد. این خوانش عمق به‌صورت لحظه‌ای روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود.

باتوجه به ابعاد بزرگ اپل واچ اولترا، طبیعتا از باتری قوی‌تری نیز در آن استفاده شده و در با وجود آن‌که اپل هنوز تمایلی به اشاره به ظرفیت این باتری ندارد اما از دوام 36 ساعته این باتری در یک استفاده نرمال با صفحه‌نمایش همواره روشن، تمرین‌های اتوماتیک و سنجش مداوم ضربان قلب سخن می‌گوید. دوام این باتری با اضافه شدن حالت Ultra low power‌ که در ادامه سال جاری به امکانات این ساعت افزوده می‌شود می‌تواند تا 60 ساعت نیز افزایش یابد.

Apple Watch Ultra استانداردهای WR100 و EN 13319 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب کسب کرده و بدین‌ترتیب می‌تواند به‌عنوان یک اکسسوری غواصی یا دایوینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به همین منطور امکانات ویژه‌ای برای استفاده از این ساعت در زیر آب در نظر گرفته شده است.

این ساعت با وجود امکانات خاص اشاره شده در بالا همچنان از ویژگی‌های معمول ساعت‌های اپل نیز برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دنبال کردن خواب، تهیه نوار قلب، تشخیص اکسیژن خون و ویزگی جدید سنجس حرارت بدن اشاره کرد.

یک گزینه جدید در ساعت‌های اپل که طبیعتا در اپل واچ اولترا نیز حضور دارد تشخیص خودکار تصادف اتومبیل است که در آن (در صورت پشتیبانی اپراتور) امکان تماس خودکار با مراکز اورژانس و ارسال موقعیت فرد فراهم می‌شود. تشخص سقوط از ارتفاع و تماس فوری و اورزانسی با گرفتن دکمه جانبی نیز در لیست امکانات این ساعت جای دارند.

اپل واچ اولترا با سه بند مخصوص و ویژه ارائه می‌شود که هریک طراحی خاص و امکانات مجزایی را برای دسته به‌خصوصی از کاربران ارائه می‌کنند و از نظر طراحی نیز جذابیت بالایی را به این مدل می‌بخشند. Apple Watch Ultra از 23 سپتامبر 2022 (1 مهر 1401) با قیمت 799 دلار به بازار ارائه می‌شود.

منبع : Apple