معرفی Samsung Galaxy S23 Ultra با دوربین 200 مگاپیکسلی، پردازنده SD 8 Gen 2 و دوربین سلفی جدید

معرفی Samsung Galaxy S23 Ultra با دوربین 200 مگاپیکسلی، پردازنده SD 8 Gen 2 و دوربین سلفی جدید

شرکت سامسونگ طبق برنامه از پیش مشخص شده در روز چهارشنبه 1 فوریه 2023 (12 بهمن 1401) در سالن مجلل Masonic Auditorium شهر سان‌فرانسیسکوی ایالات متحده از نسل جدید پرچمداران گلکسی S خود پرده برداشت؛ در این رویداد جدا از دو گوشی Galaxy S23 و +Galaxy S23 پیشرفته‌ترین عضو این خانواده Galaxy S23 Ultra نیز به‌نمایش گذاشته شد که هر سه تغییرات نچندان گسترده‌ای را در مقایسه با همتایان سال گذشته خود تجربه کرده‌اند. Galaxy S23 Ultra در ظاهر و مشخصات به‌میزان زیادی به S22 Ultra سال قبل شباهت دارد و حداقل روی کاغذ تنها تغییرات مهم آن را باید در دوربین اصلی، پردازنده 4 نانومتری جدید کوالکام و رنگ‌های تازه دستگاه جست‌وجو کرد.

حجم وسیع اطلاعات و خبرهای جسته و گریخته در مورد پرچمداران سامسونگ به میزان زیادی از هیجان رویداد اول فوریه این شرکت کاسته بود و تقریبا همه اطلاعات مورد نیاز برای آشنایی با نسل جدید پرچمداران گلکسی S روزها و حتی هفته‌ها پیش از آن در دسترس قرار داشت. در این شرایط شباهت غیر قابل انکار هر سه عضو جدید این سری به مدل‌های سال قبل و محدود شدن تغییرات به مواردی مثل دوربین و پردازنده از یک سو و افزایش قیمت آن‌ها در برخی مناطق نیز در کم‌رنگ‌تر شدن هیاهوی پیرامون این گوشی‌ها نقش موثری ایفا کرده است. سامسونگ در این شرایط حداکثر تلاش خود را برای هرچه برجسته‌تر نشان دادن پرچمدار اصلی خود یعنی S23 Ultra و ویژگی اصلی آن یعنی دوربین 200 مگاپیکسلی به‌کار بسته است.

طراحی و جنس بدنه - رنگ، ابعاد و وزن

شباهت طراحی گلکسی S23 Ultra به S22 Ultra به‌قدری‌ست که به‌جز رنگ‌های متفاوت امکان تشخیص آن‌ها از یکدیگر در یک نگاه حتی برای چشم‌های حرفه‌ای‌تر این رده نیز چندان آسان نخواهد بود. کناره‌های خمیده با دو سطح صاف در بالا و پایین، صفحه‌نمایش با حاشیه‌های اندک و دوربین سلفی پانچی مرکزی و پنج لنز مجزای دوربین همگی بدون تغییر در این گوشی تکرار شده و میزان بیرون‌زدگی لنزهای دوربین و حتی جایگاه فلش LED در میانه دو لنز کوچک‌تر سمت راستی نیز تغییر خاصی نکرده‌اند.

این البته همه ماجرا نیست و با بررسی دقیق‌تر و کنار هم گذاشتن این دو گوشی می‌توان به مواردی از تفاوت از جمله اندکی صاف و فلت‌‌تر شدن کناره‌های گوشی (و ایجاد شباهت بیش‌تر به آیفون‌های جدید اپل) و بزرگ‌تر شدن لنزهای دوربین نسبت به گذشته اشاره کرد که هر دو عامل امکان استفاده از قاب‌های S22 Ultra برای S23 Ultra را غیر ممکن می‌سازند. اندکی بزرگ‌تر شدن اندازه دکمه‌های جانبی پاور و تغییر صدا و کمی پایین‌تر آمدن آن‌ها برای دسترسی بهتر از دیگر تغییرات ظریف مابین این دو گوشی است.

قلم S-Pen همچنان یکی از وجوه تمایز اصلی S23 Ultra نسبت به دیگر اعضای خانواده است و ظاهر، امکاتات و جایگاه آن درون بدنه نیز تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. ابعاد ای قلم 4.35×5.8×105.08 میلی‌متر بوده و3.04 گرم وزن دارد. این قلم که از امکان ارتباطی بلوتوث برخوردار است 4,096 سطح فشار مختلف را تشخیص داده و مثل خود گوشی با استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است.

طبق انتظار از یک پرچمدار سامسونگ، شاسی پیرامونی گوشی از جنس آلومینیوم تقویت‌شده بوده و پشت و روی آن را دو شیشه مقاوم از نوع Gorilla Glass Victus 2 پوشانده است. این گوشی همچنان با استاندارد IP68 در برابر نفوذ گرد و خاک مقاوم است و می‌توان آن را بدون نگرانی برای 30 دقیقه در آب شفاف به عمق 1.5 متر فرو برد.

S23 Ultra از ابعاد 8.9×78.1×163.4 میلی‌متری برخوردار است که با نادیده گرفتن یکی دو دهم میلی‌متر افزایش در طول و عرض تقریبا همان ابعاد S22 Ultra پیشین است. در وزن نیز با تفاوت بزرگی روبرو نمی‌شویم و وزن حداکثر 234 گرمی این مدل تنها چند گرمی سنگین‌تر از S22 Ultra است.

S23 Ultra برخلاف سال گذشته در نسخه‌های عادی بدون یک رنگ اختصاصی و منحصر به فردی نسبت به دو عضو دیگر خانواده S23 ارائه شده و چهار رنگ مشکی، یاسی، سبز و کرمی آن در S23 و +S23 نیز به چشم می‌خورد. به‌جز مشکی بقیه این رنگ‌ها با رنگ‌های در نظر گرفته شده برای S22 Ultra متفاوت بوده و غیبت رنگ سفید کامل نیز ممکن است برای برخی خریداران به‌عنوان یک نکته منفی قلمداد شود.

طبق معمول به‌جز رنگ‌های اشاره شده رنگ‌های دیگری نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده که تنها به‌صورت آنلاین در دسترس خواهد بود. S23 Ultra در این حالت در چهار رنگ مجزای دیگر شامل خاکستری، سبز لیمویی، آبی آسمانی و قرمز ارائه می‌شود.

صفحه‌نمایش و دوربین سلفی

صفحه‌نمایش Galaxy S23 Ultra روی کاغذ همانی‌ست که در S22 Ultra پیشین نیز دیده بودیم؛ یک پنل بزرگ 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X با وضوح 1440×3088 پیکسل (+QHD با نسبت 19.5:9) و فناوری LTPO که امکان تغییر آزادانه نرخ رفرش از 1 تا 120 هرتز را بسته به محتوا فراهم می‌آورد. حداکثر میزان روشنایی نقطه‌ای این صفحه‌نمایش تغییری نکرده و همان 1,750nits سابق است. سنسور اثر انگشت اولتراسونیک نیز مثل قبل درون همین صفحه‌نمایش جای دارد.

در حالی‌که S22 Ultra مثل دو مدل پیش از آن یعنی S21 Ultra و S20 Ultra به یک دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی مجهز شده بود، در S23 Ultra این سنت چند سال شکسته شده و مثل دو عضو دیگر این خانواده از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرونی، گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید 80 درجه‌ای در این قسمت استفاده کرده است. این دوربین که در فیلم‌برداری حداکثر به وضوح 4K/60fps دست پیدا می‌کند همچنان مجهز به فوکوس خودکار بوده و HDR نیز در لیست امکانات آن به‌چشم می‌خورد.

دوربین‌های اصلی

بزرگ‌ترین تغییر در S23 Ultra در دوربین اصلی این گوشی رخ داده که برای اولین بار در یک گوشی سامسونگ از وضوح 200 مگاپیکسلی بهره می‌برد. حسگر این دوربین از نوع ISOCELL HP2 سامسونگ است که از همان لحظه رونمایی در نزدیک به دو هفته پیش، از حضور آن در Galaxy S23 Ultra سخن به میان آمده بود. این سنسور از اندازه 1/1.3 اینچی و پیکسل‌های بسیار کوچک 0.6 میکرونی بهره می‌برد که اندازه آن‌ها در یک ترکیب 16 به یک به 2.4 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. این سنسور امکان ترکیب 4 به یک برای برداشت عکس 50 مگاپیکسلی در ابعاد 1.2 میکرون را نیز فراهم می‌کند. این دوربین در فیلم‌برداری به وضوح 8K با 30 فریم در ثانیه دست پیدا کرده و قابلیت‌های تصویربرداری در شب و پرتره ویدئویی آن به‌گفته سامسونگ با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است.

دو دوربین تله‌فتوی 10 مگاپیکسلی ظاهرا بدون تغییر نسبت به گذشته همان نمونه‌های آشنایی هستند که در S22 Ultra نیز حضور داشتند. دوربین تله‌فتوی پریسکوپی این مجموعه از لنز با f/4.9 و فاصله کانونی 230 میلی‌متری برخوردار است که 10 برابر زوم اپتیکال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سنسور کوچک 1/3.52 اینچی این دوربین از پیکسل‌هایی به اندازه 1.12 میکرون برخوردار است و لرزه‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار نیز در آن حضور دارند. دوربین تله‌فتوی دوم یک 10 مگاپیکسلی دیگر با f/2.4 است که فاصله کانونی ثابت 70 میلی‌متری آن تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال را فراهم می‌کند و بیش‌تر برای پرتره به‌‌کار گرفته خواهد شد. این دوربین نیز به فوکوس خودکار و OIS مجهز است.

در پایان با وجود آن‌که در نگاه اول از همان دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید پیشین به‌عنوان چهارمین عضو تصویری Galaxy S23 Ultra استفاده شده اما در عمل ظاهرا از سنسور جدیدتری در این قسمت استفاده شده که البته مشخصات آن تفاوت خاصی با دوربین اولتراواید S22 Ultra ندارد. میدان دید 120 درجه‌ای، گشودگی دیافراگم f/2.2 و پشتیبانی از فوکوس خودکار دیگر مشخصات این دوربین را تشکیل می‌دهند.

پردازنده و حافظه

ارتقاء پردازنده جزء جدایی‌ناپذیری از یک پرچمدار جدید است و هر سه عضو خانواده S23 نیز طبیعتا از این قاعده مستثنی نیستند؛ پردازش در S23 Ultra با چیپ‌ست 4 نانومتری جدید Snapdragon 8 Gen 2 صورت می‌پذیرد که حالا یک پسوند For Galaxy نیز درکنار آن دیده می‌شود. این پروسسور به یک هسته تکی 3.36 گیگاهرتزی Cortex-X3 در بالاترین سطح، دو هسته A715 و دو هسته A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز در کلاستر میانی و سه هسته 2 گیگاهرتزی A510 در پایین‌ترین مجهز شده است. پردازش گرافیک در این مجموعه نیز بر عهده Adreno 740 واگذار شده است. سامسونگ این بار برخلاف اکثر دوره‌های پیشین از ارائه چیپ‌ست جداگانه‌ای در سری Exynos برای مناطق جغرافیایی عرضه این سری خودداری کرده و هر سه گوشی S23 را در همه مناطق با چیپ‌ست SD 8 Gen 2 روانه بازار می‌کند.

در جریان رونمایی از گوشی‌های جدید خانواده S23، کریستیانو آمون (Cristiano Amon) مدیرعامل شرکت کوالکام با حضور روی صحنه از همکاری شرکت خود با سامسونگ برای ارتقاء کیفیت و عملکرد هرچه بهتر بخش پردازشی و گرافیکی دستگاه سخن گفت.

سامسونگ در این نوبت از حافظه 128 گیگابایتی برای ارزان‌ترین نسخه S23 Ultra صرفنظر کرده و این گوشی را با 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 همراه با 8 یا 12 گیگابایت رم عرضه خواهد کرد. نسخه 1 ترابایتی این مدل نیز مثل سال گذشته همراه با رم 12 گیگابایتی در دسترس است. به‌گفته سامسونگ در زمینه مدیریت گرمای تولید شده و خنک‌سازی قسمت‌های داخلی نیز تغییراتی در S23 Ultra ایجاد شده و با به‌کارگیری اتاقک بخار بزرگ‌تر، شرایط بهتری در این زمینه ایجاد شده است.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری گوشی تغییری نسبت به قبل نکرده و همان 5 هزار میلی آمپر ساعت پیشین است اما با توجه به مصرف پایین‌تر پردازنده انتظار دوام باتری بالاتری از آن می‌رود و سامسونگ نیز از دوام بیش از 24 ساعته این باتری در یک شرایط استفاده معمولی خبر می‌دهد. 26 ساعت نمایش ویدئو و 99 ساعت پخش موزیک دیگر زمان‌های رسمی اعلام شده برای این باتری است.

حداکثر توان شارژ سیمی این باتری نیز تغییری نکرده و همان 45 وات سابق است که به‌گفته شرکت سازنده فاصله مابین شارژ صفر تا 50 درصد را در هنگام خاموش بودن دستگاه در عرض 20 دقیقه طی می‌کند. این شارژر همراه گوشی ارائه نشده و باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کرد. شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 واتی نیز مثل قبل در S23 Ultra پشتیبانی می‌شوند.

ارتباطات

S23 Ultra از اتصال 5G در هر دو شبکه sub-6GHz و mmWave پشتیبانی کرده اما احتمالا این آخری تنها در مناطق خاصی که شبکه‌های نسل پنجمی مبتنی بر موج‌های میلی‌متری در دسترس است ارائه خواهد شد. آمادگی برای اتصال به شبکه Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی، NFC و اتصال UWB از دیگر گزینه‌های ارتباطی دستگاه محسوب می‌شوند. جک 3.5 میلی‌متری هدست طبق انتظار جایی در این گوشی ندارد.

قیمت - زمان حضور در بازار

گلکسی S23 Ultra با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 از روز رونمایی یعنی اول فوریه 2023 برای پیش‌سفارش در دسترس قرار داشته و حضور آن در بازار نیز به 17 فوریه (28 بهمن 1401) موکول شده است. این گوشی برای 4 سال نسخه‌های جدید اندروید را دریافت خواهد کرد و تا 5 سال آپدیت‌های امنیتی نیز برای آن ارائه می‌شود.

قیمت نسخه پایه این گوشی در بازار آمریکا تغییری نکرده و همچنان 1,199 دلار تعیین شده است با این تفاوت که این نسخه حالا به ‌جای 128 گیگابایت، از 256 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است. در بازارهای اروپایی اما ظاهرا شرایط به‌گونه دیگری پیش رفته و برخی منابع از افزایش 150 یورویی نسخه پایه گوشی نسبت به S22 Ultra سخن به میان آورده‌اند.